Näen lapsestani, miten koulun tarjoama opetustapa sopii hänelle.Meidän perheen valinta Pyryn kohdalla oli luonnollisesti steinerkoulu, koska kaipasin koululta lapsen yksilöllistä kohtaamista, ihmisyyden tärkeyden esiin tuomista. Olin jo kolmen isomman lapsen kohdalla kokenut normikoulun opetustyylin. Pyry aloitti tarhan 3 -vuotiaana steinertarhassa ja jatkoi siellä eskariin. Perheemme arvosti tarhassa valmistettavaa luomukasvisruokaa ja arvoja, joilla lapsi kohdataan. Tarhassa syntyi useita hyviä kaverisuhteita, jotka jatkuvat nyt koulussa. Kouluruoka on myös ravitsevaa luomuruokaa.
Pyryn luokalla on hyvä luokkahenki, koulua käydään mielellään ja luokan opettaja tuntee lapseni, ja se on minulle vanhempana tärkeää.
Opetustapa on oppimiseen innostavaa ja herättelevää. Näen lapsestani, miten koulun tarjoama opetustapa sopii hänelle. Pyry käy nyt 2.luokkaa, jossa ei vielä painoteta älyllistä oppimista, vaan annetaan lapsen kasvaa henkisesti ja fyysisesti rauhassa. Ja mikä minulle vanhempana on tärkeää, lapsi saa olla lapsi ja kypsyä omaan tahtiinsa omaan potentiaaliinsa. Steinerkoulun päämäärä on ihmisenä kasvaminen. Koulussamme opetetaan ymmärtämään toisia ihmisiä ja kasvattamaan itsessä suvaitsevaisuutta.
Koulussa opetetaan paljon tarinoiden kautta. Sadut ja kertomukset ovat olleet tärkeä osa elämäämme iltasatujen ja tarinahetkien muodossa myös kotona. Tarinoihin sisältyy paljon tärkeitä asioita elämästä, kuten käsitystä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä sekä tunteiden kohtaamista.
Tässä ajassa, jossa elämme, arvostan, että lapseni saa kasvaa ihmisyyden arvojen äärellä. Lapseni saa oppia kokemaan tekemisen, luovuuden ja mielikuvituksen voiman elämässä.
Koko koulun henkilökunta on kuin yhtä suurta perhettä lasten ja vanhempien kanssa. Tapahtumiin ja talkoisiin on ilo tulla mukaan.
Kirsi Moilanen, 2.lk:n Pyryn äiti (Kymenlaakson steinerkoulu)
Kommentit
Lähetä kommentti